Στην ημερίδα «Ο ναός του Πρωτάτου και ο ζωγράφος του: Έργα συντήρησης και νέα δεδομένα» - Στο πλαίσιο του Δεύτερου Διεθνούς Επιστημονικού Εργαστηρίου της Αγιορειτικής Εστίας στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης - Μάρκος Μπόλαρης - Αναπληρωτής Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Βουλευτής Α Θεσσαλονίκης
newsletter
 
 
 
 
 














print

Στην ημερίδα «Ο ναός του Πρωτάτου και ο ζωγράφος του: Έργα συντήρησης και νέα δεδομένα» - Στο πλαίσιο του Δεύτερου Διεθνούς Επιστημονικού Εργαστηρίου της Αγιορειτικής Εστίας στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης

 Ημερίδα αφιερωμένη στη ζωγραφική του Ιερού Ναού του Πρωτάτου στο Άγιο Όρος, πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 8 Δεκεμβρίου στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης, από την Αγιορειτική Εστία σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Χαλκιδικής και Αγίου Όρους. Στην ημερίδα, στην οποία παραβρέθηκε και ο βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ κ. Μάρκος Μπόλαρης, παρουσιάστηκαν στο κοινό εξαιρετικής σημασίας νέα δεδομένα, όπως προέκυψαν από τις εργασίες συντήρησης του ναού και των τοιχογραφιών του.

Η ημερίδα εντασσόταν στο πλαίσιο των εργασιών του Δεύτερου Διεθνούς Επιστημονικού Εργαστηρίου που διοργάνωσε η Αγιορείτικη Εστία, οι οποίες συνεχίστηκαν το Σάββατο 9 και την Κυριακή 10 Δεκεμβρίου, περιλαμβάνοντας μεγάλο αριθμό εισηγήσεων και παρουσιάσεων με θεματολογία που αφορά στο Άγιο Όρος, όπως αρχιτεκτονική, τέχνη, αρχαιολογία, θεολογία, ιστορία, θεσμοί και άλλα. Πρόκειται για ένα νέο θεσμό που ξεκίνησε πέρσι από την Αγιορειτική Εστία, με στόχο την ανάδειξη πρωτότυπων αποτελεσμάτων της επιστημονικής έρευνας αλλά και της προβληματικής ερευνητικών προγραμμάτων που βρίσκονται εν εξελίξει.

Στην εναρκτήρια ομιλία της ημερίδας, ο προϊστάμενος της Εφορείας Χαλκιδικής και Αγίου Όρους κ. Ιωάννης Κανονίδης έθεσε το θέμα της ταυτότητας των ζωγράφων του εντυπωσιακού ζωγραφικού συνόλου του Ιερού Ναού Πρωτάτου, το οποίο αποδίδεται στον Μανουήλ Πανσέληνο. Παρουσίασε τα ευρήματα των εργασιών συντήρησης που αποκάλυψαν στοιχεία που μαρτυρούν την παρουσία του ζωγράφου Ευτύχιου Αστραπά, μιλώντας για το ενδεχόμενο οι δύο ζωγράφοι να ανήκαν σε μία ομάδα που φιλοτέχνησε το ζωγραφικό διάκοσμο του ναού.

Το σύνολο αυτό πάντως μαρτυρά το υψηλό επίπεδο της Βυζαντινής Τέχνης κατά την εποχή των Παλαιολόγων, με μοναδικές παραστάσεις και ιδιάζουσες λεπτομέρειες που ωθούν τον επισκέπτη του ναού σε νέους συνειρμούς. Ενός ναού που, όπως τόνισε ο κ. Κανονίδης, δεσπόζει στο μέσο της Χερσονήσου του Αγίου Όρους αποτελώντας σύμβολο ενότητας της μοναστικής κοινότητας και χώρο λατρείας της Κοιμήσεως της Θεοτόκου.

Φωτογραφίες: