newsletter
 
 
 
 
 














print

Στην εκπομπή "Πόλις Πολίτης Πολιτική" της TV100 – Β’ μέρος: Για το ζήτημα της ονομασίας των Σκοπίων

 
 
Στο ζήτημα της ονομασίας των Σκοπίων και των συλλαλητηρίων που διοργανώθηκαν ήταν αφιερωμένο το δεύτερο μέρος της εκπομπής "Πόλις Πολίτης Πολιτική" της TV100, στην οποία συμμετείχε την Παρασκευή 9 Φεβρουαρίου ο βουλευτής Α' Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ Μάρκος Μπόλαρης, καλεσμένος του δημοσιογράφου Βαγγέλη Πλάκα. Πάνω σε αυτά τα ζητήματα, ο κ. Μπόλαρης ανέφερε τα εξής:

«Το ζήτημα το οποίο συζητούμε, κατά την προσωπική μου άποψη, είναι ένα ζήτημα γεωπολιτικής και γεωστρατηγικής τάξης. Όταν κανείς το προσεγγίσει έτσι και ξέρει ποια είναι η φύση του, καταλαβαίνει και πώς επανέρχεται το ζήτημα περιοδικά, κάθε πέντε ή δέκα χρόνια, γιατί υπάρχουνε αυτές οι γεωπολιτικές και γεωστρατηγικές σκοπιμότητες. Υπάρχει πάντοτε η ευκαιρία για να λυθεί το ζήτημα. Για να λυθεί όμως χρειάζεται να αναλύσουμε την πραγματική φύση του, να είμαστε ειλικρινείς ότι θέλουμε να λύσουμε το πρόβλημα και φυσικά να έχουμε αμοιβαίο σεβασμό. Να έχουμε αμοιβαίο σεβασμό μεταξύ κρατών, μεταξύ λαών, για να μπορεί να υπάρξει λύση. Λύση μπορεί να υπάρξει. Και η λύση αυτή μπορεί να είναι θετική και για τους δύο. Στα εγγλέζικα το λένε win-win, μπορεί να υπάρξει τέτοια λύση. Σημασία έχει να υπάρξουν προϋποθέσεις. Στην προκειμένη περίπτωση λοιπόν, είναι απολύτως σαφές ότι υπάρχει μία πίεση, για να μπούνε οι βόρειοι γείτονές μας στη νατοϊκή συμμαχία.»

«Για πρώτη φορά ασκηθήκαν πιέσεις και προς τους βόρειους γείτονές μας, σοβαρές πιέσεις. Βέβαια, οι υποχωρήσεις οι οποίες ανακοίνωσαν ότι κάνουν, είναι παραχωρήσεις τις οποίες τις κάνανε επειδή παραβιάσανε την ενδιάμεση συμφωνία, του ‘95. Γιατί το ’95 είχανε δεσμευθεί ότι χρησιμοποιούνε αυτή τη μεταβατική ονομασία, το FYROM, και φυσικά θα σταματήσουνε τις προκλήσεις. Έγινε ακριβώς το αντίθετο με τις κυβερνήσεις που ακολούθησαν, και με τα αγάλματα και με τις ονομασίες κλπ.»

«Είμαστε σε μία διαδικασία, η οποία είναι ανοιχτή, και στην οποία η Ελλάδα προσέρχεται με καλή προαίρεση. Εμείς δεν έχουμε κανένα λόγο να βάλουμε απέναντι το γειτονικό μας λαό. Με τους οποίους έτσι κι αλλιώς πορευόμαστε αιώνες, όχι μόνο με σύνορα ενδιάμεσά μας αλλά και χωρίς σύνορα. Και μέσα στην Οθωμανική Αυτοκρατορία και μέσα στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία, χωρίς σύνορα, ένας λαός ήταν κάτω από μία αυτοκρατορία. Θέλω όμως να πω ότι, εάν δεν υπάρξει μία σοβαρότητα η οποία φτάνει στη ρίζα του προβλήματος, τότε η προσπάθεια να το λύσουμε έτσι απλά για να πάρουνε το πράσινο φως τα Σκόπια στο ΝΑΤΟ, απλά θα μας αφήνει ανοιχτά πορτοπαράθυρα για να μπαίνει ο διάβολος και να δημιουργούνται ζητήματα όποτε θέλουνε.» 

«Είναι λογικό να υπάρχουνε διαφορετικές θέσεις μέσα στην κυβέρνηση, αφού είναι και διαφορετικά κόμματα. Είναι άλλα κόμματα που έχουν άλλη προσέγγιση. Αυτό δεν είναι παράξενο. Εδώ και μέσα στα ίδια τα κόμματα υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις. Δεν είναι εκεί το πρόβλημα. Το πρόβλημα είναι, θέλουμε να αντιμετωπίσουμε το ζήτημα σήμερα; Υπάρχει ειλικρινής προαίρεση; Θέλουν πράγματι οι γείτονές μας να το λύσουν; Αυτό το λέω και για εδώ, για τους συμπατριώτες μας.»

«Το ζήτημά μας δεν είναι πρωτογενώς εσωτερικό. Το ζήτημα, πρωτογενώς, είναι ζήτημα το οποίο έχει η κυβέρνηση των Σκοπίων και ο λαός τους. Θέλουν, έχουν κάνει αίτηση να μπουν στο ΝΑΤΟ. Πρέπει να αυτοπροσδιοριστούν. Αυτό είναι διεθνές δίκαιο, έχουν δικαίωμα εθνικού αυτοπροσδιορισμού. Μόνο που, αυτό το δικαίωμα του εθνικού αυτοπροσδιορισμού δεν πρέπει να χτυπά το δικό μας δικαίωμα εθνικού αυτοπροσδιορισμού.» 

«Για τα συλλαλητήρια θέλω να σας πω ότι ο κόσμος ο οποίος κατέβηκε, είναι κόσμος που κατέβηκε για να εκφράσει τον ψυχισμό του, για να εκφράσει τον πατριωτισμό του και να πει ποια είναι η δική του άποψη, και αυτός ο κόσμος κατέβηκε οριζόντια, από όλες τις παρατάξεις. Αυτά τα οποία λέχθηκαν, ότι αυτές οι εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι είναι έτσι ή αλλιώς, είναι απολύτως λάθος και λέχθηκαν από ανθρώπους οι οποίοι δεν ήρθαν σε επαφή με τον κόσμο ο οποίος ήτανε στα συλλαλητήρια. Αυτός λοιπόν ο κόσμος, και στη Βόρεια Ελλάδα και στη Μακεδονία και στην Αθήνα κατέθεσε την ψυχή του, τον ψυχισμό του. Είπε την άποψή του. Και αυτήν την άποψη τη σεβόμαστε.»

«Όταν λέω ότι είναι γεωπολιτικό και γεωστρατηγικό το ζήτημα και ότι πρέπει να δούμε τη φύση του: Λένε πολλοί, είναι τα Σκόπια το πρόβλημά μας κι ο αλυτρωτισμός. Η άποψη, που την έχω γράψει κιόλας, είναι η εξής: ο αλυτρωτισμός δεν ξεκίνησε από τα Σκόπια. Υπήρξε μία απόφαση η οποία πάρθηκε στο Βελιγράδι, όταν υπήρχε η ενιαία Γιουγκοσλαβία. Αυτό το οποίο είχε έγνοια τότε το Βελιγράδι, η μεγάλη ομόσπονδη χώρα, δεν ήταν να λύσει τα υπαρξιακά ζητήματα των κατοίκων στο νότιο τμήμα της χώρας. Η έγνοια τους ήτανε να αφήνουν ανοιχτή μια πόρτα για τη θάλασσα. Είχανε μια πόρτα για το Αιγαίο, μια διέξοδο για ένα λιμάνι, μια διέξοδο για τη Θεσσαλονίκη. Εκείνο λοιπόν το οποίο πρέπει εμείς να πούμε σήμερα, το ζήτημα μπαίνει αυτή τη στιγμή γιατί υπάρχει μια αίτηση των Σκοπίων για το ΝΑΤΟ. Εμείς λοιπόν, το ζήτημα το οποίο θέτουμε είναι το εξής: μια μεθόδευση η οποία υπήρξε πριν από κάποιες δεκαετίες, για να ανοίξει ένας δρόμος για τη θάλασσα, με άλλους γεωπολιτικούς και γεωστρατηγικούς σχηματισμούς στην υφήλιο, θα χρησιμοποιηθεί πάλι σε βάρος μας; Εδώ λοιπόν πρέπει να υπάρξει λύση. Και λύση υπάρχει όταν βάζουμε στο τραπέζι τις διαστάσεις του προβλήματος και απαντούμε σε αυτές. Και δεν τις σκεπάζουμε, δεν τις κουκουλώνουμε. Φυσικά και η Μακεδονία είναι ελληνική με την έννοια την ιστορική. Δεν έχει αυτό αλυτρωτισμό, κανείς στην Ελλάδα δεν είπε πάμε να πάρουμε το Μοναστήρι, τη Γευγελή, τη Στρώμνιτσα.» 

«Ο κόσμος ο οποίος προσήλθε στα συλλαλητήρια, έστειλε μήνυμα και διεθνώς και στη χώρα, ότι υπάρχουν κόκκινες γραμμές, πέρα από τις οποίες δε δικαιούται να πάει κανείς. Αυτό είναι το μήνυμα, και αυτό αφορά όλο το πολιτικό σύστημα, όλον τον πολιτικό κόσμο.»